Recht op compensatie bij vluchtvertraging
De Europese Unie heeft een verordening ingesteld om u als consument te beschermen. Reeds meer dan 15 jaar zijn uw passagiersrechten vastgelegd in het Verdrag van Montreal en Verordening (EG) 261/2004. In Verordening (EG) 261/2004 is vastgesteld dat passagiers gecompenseerd moeten worden wanneer er sprake is van een vertraagde- of geannuleerde vlucht. Hieronder staat beschreven wanneer en waar je recht op hebt bij een vertraging.
Vanaf wanneer heb je recht op compensatie?
Als je vlucht meer dan 3 uur vertraagd is heb je al recht op een vergoeding voor het geleden tijdsverlies. Het belangrijkste hierbij is dat het gaat om de aankomstvertraging en niet om de vertrekvertraging. De hoogte van de vergoeding hangt samen met de vluchtafstand, en staat helemaal los van de ticketprijs.
Van belang is dat het gaat om een vlucht welke vertrekt uit Europa of een vlucht die wordt uitgevoerd door een Europese luchtvaartmaatschappij. Let wel op dat het om de uitvoerende maatschappij gaat en niet perse om de maatschappij waar u de tickets heeft gekocht. Heeft u bijvoorbeeld bij KLM geboekt van New York naar Amsterdam, maar wordt deze uiteindelijk door hun partner United Airlines uitgevoerd, dan valt deze vlucht niet onder de Europese regelgeving.
Vlucht geannuleerd
Bij annulering van de vlucht heb je recht op compensatie als de annulering minder dan 14 dagen voor vertraging aan je kenbaar wordt gemaakt. Mocht de luchtvaartmaatschappij een alternatief aanbieden bestaat er een mogelijkheid dat het recht op compensatie vervalt. Hieronder een overzicht met de bedragen waar u recht op heeft bij een eventuele annulering.
Vluchtafstand | Vertrek | Aankomst | € |
Tot 1500 km | > 1 uur eerder | of > 2 uur later | 250 |
Tot 3500 km | > 1 uur eerder | of > 2 uur later | 400 |
Meer dan 3500 km | > 1 uur eerder | of > 2-4 uur later | 300 |
Meer dan 3500 km | > 1 uur eerder | of > 4 uur later | 600 |
Heb je recht op compensatie bij stakingen?
Stakingen bij de luchtvaartmaatschappijen, het grondpersoneel op de luchthavens en bij de luchtverkeersleiding kunnen ervoor zorgen dat jouw vlucht niet gaat zoals gepland.
In sommige situaties heb je recht op compensatie, in een deel van de situaties niet. Je hebt recht op compensatie als de luchtvaartmaatschappij invloed heeft op de situatie. In de bovengenoemde voorbeelden betekent het dus dat je geen recht hebt op compensatie als het gaat om een staking van de luchtverkeersleiding.
Staken de piloten of de steward(essen) van een luchtvaartmaatschappij, zoals in de zomer van 2018 bij Ryanair, dan bestaat er recht op compensatie. Naast compensatie moet de luchtvaartmaatschappij ook zorgen voor een vervangende vlucht of je mag kosteloos annuleren.
Je hebt altijd recht op verzorging
Als uw vertraging meer dan drie uur bedraagt, dan dient de luchtvaartmaatschappij u te verzorging aan te bieden in de periode dat u gedupeerd bent.
Dat houdt het volgende in:
- Hotelovernachting(en) indien de vlucht pas de volgende dag vertrekt.
- Vervoer van en naar de luchthaven
- Eten en drinken ten tijde van de vertraging (in normale verhouding)
Bieden ze u niets aan en moet u zelf kosten maken? U kunt dan zelf een accommodatie boeken en eten en drinken regelen. Dit kunt u later met bonnetjes claimen bij de luchtvaartmaatschappij. Let wel; veel maatschappijen vergoeden geen alcoholische versnaperingen en 4 of 5 sterren hotels.
Heb je problemen gehad met je vlucht en heb je vragen? Deze mag je altijd vrijblijvend vragen stellen aan Aviclaim.
Recente reacties